בית הרופאים המושבה הגרמנית
בית הרופאים המושבה הגרמנית - להרגיש כמו בבית
נגישות האתר
לחצו לכניסה לתפריט
תפריט ראשי

 

 

 

היסטוריה של המבנה

 

רקע היסטורי

 

אבן הפינה להקמת הבנין מתעדת את התאריך 31 לאוגוסט 1872. מידע מפורט על הבית הוא מועט, אך ניתן להסיק ממראהו וכן ממה שידוע לנו על בתים אחרים ברחוב, כי הוא נבנה בשלבים בתקופות שונות. צילום אויר של הצבא הגרמני משנת 1914 מראה כנראה את הבית הזה בקומה אחת עם גג שטוח. כך שהתוספת של הקומה השנייה וגג הרעפים נעשו לאחר מכן. הבנין היה למעשה חלק מן המושבה הטמפלרית אשר הקמתה החלה ב - 1868. הטמפלרים רכשו אדמה שהייתה רחוקה מהעיר חיפה באותו זמן ותכננו להקים קהילה חקלאית בארץ הקודש מתוך רצון לחיות חיי פשטות ואמונה. הבתים תוכננו על ידי האדריכל יעקב שומאכר כבתי אבן. בתחילה חלקם היו חד קומתיים ולאחר מספר שנים נוספו להם קומה, עליית גג וגג רעפים אדומים. באותה תקופה הוקמו בארץ ע"י הטמפלרים שכונות נוספות בירושלים, בית לחם הגלילית, ת"א ובמקומות אחרים בארץ.

הבית בשד' בן גוריון משתרע על ארבע קומות, נבנה כנראה בשלבים ועבר שינויים פנימיים במשך השנים בהתאם לצרכיהם של דייריו. הבית בנוי מקומת מרתף בנויה קשתות אבן ובה בריכה גדולה לאגירת מי גשמים, שתי קומות למגורים ועליית גג גדולה.

 

 

 

 

 

תאור הבניה

 

יש שוני קיצוני בין הקומות הראשונות לקומות העליונות - בסוג האבן, בעיבוד השונה של האבנים, בצורת הכיחול שבין האבנים בין קומה ראשונה לקומה שנייה. השוני הבולט מרמז על בניה בשלבים בשתי תקופות שונות. (כאמורמספר בתים מהתקופה הראשונה היו בני מרתף וקומה אחת בלבד, עם גג שטוח. ייתכן שזה היה המקרה גם בבית זה).

 

בור המים

 

במרכז המרתף, נחצב בור מים והמרזבים הובילו מים אליו. הבור היה קיים ומלא מים עוד בשנות ה -60 של המאה ה -20. הירידה לבור המים הייתה במדרגות חצובות.

 

חומרים

 

שני שלישים מתקרת המרתף עשוי מקשתות בנויות אבן, ואילו את השליש הנותר מפארת תקרת עץ, בנויה מקורות עץ ארז הלבנון. בקומת המגורים שמעל השתמשו בחלק הדרומי של המבנה במרצפות טרצו מצוירות בגווני שחור ואפור, ואילו בחלק הצפוני ברצפת עץ מארז הלבנון. דלתות עץ, חלונות עץ ותריסי עץ השלימו את התמונה. מעקה המרפסת ובו חיבורים ע"י ניטים בלבד השתמר עד היום והוא בעל דוגמה ייחודית ואופיינית. לבית יש מספר אבנים עם כתובות. עובדה ייחודית לכשעצמה.

 

משנות ה -60 שימשו הבית והמגרש הצמוד לו כעסק לממכר מכוניות. הבנין היה מוזנח, מצופה שכבות רבות של טיח ובטון שהשוו לבית מראה עלוב ומתפורר. המגרש היה עמוס במכוניות, חלקי רכב ישנים וגרוטאות. כך עמד הבית בעלבונו שנים רבות. בשנת 2005 נרכשו הבית והמגרש הצמוד לו. כעבור שנתיים ארוכות של חשיבה ,תכנון והכנות ב -2007 החלו עבודות השימור והשיקום של הבנין. מלאכת השיקום והשימור של הבית ארכו כשנתיים נוספות ולוו בדאגה ובהתלבטויות קשות לגבי כל פרט ופרט, תוך התגברות על קשיים גדולים, אדריכליים והנדסיים לשילוב החדש בישן לשם הבאתו של הבניין בן מאה ושלושים השנים לבניין עם מערכות של מים, חשמל, מיזוג אוויר, תקשורת ומחשוב מודרניים לטובת ונוחות משתמשיו וכל זאת מבלי לפגוע באופי או באותנטיות של הבניין. תחילה קולפו מהבניין שכבות רבות של טיח ובטון, נחשפו קירות האבן, בחוץ ובתוך הבניין. בריכת המים הגדולה נוקתה מכמויות גדולות של פסולת שנערמה בה משך השנים וכוסתה ברצפת זכוכית מרהיבה. אל הבניין חובר ממ"ד תת קרקעי נסתר מעין ששימש גם כמסד למעלית שהותקנה בבניין לטובת חולים ונכים. חדרי הבניין שוחזרו ושוקמו מחדש, עליית הגג תוקנה, חדרי הבניין הותאמו לצרכיהם של רופאים ומטופלים, הבניין צויד בריהוט ואבזור כל כולו פרי תכנון ומחשבה מוקפדים.אל הבית חובר גן מרהיב ומטופח שהחליף את מגרש הגרוטאות הקודם שעיטר את הבניין. שטח הגן רוצף באבן כדוגמת האבן של הרחוב והמדרכה ובגן נטעו עצי הדרים וזיתים וערוגות פרחים לרוב. עוד מראשיתו של דבר הוחלט כי הבית והגן יהיו פתוחים, ללא קירות ומחיצות מפרידות. למעשה הגן הושאר פתוח מכל עבריו לרחוב ללא גדר סביבו. עיצובו הפנימי של הבית נעשה במחשבה והקפדה רבה, כל פרט, כל רהיט, כל תמונה ואו פסל נבחרו באופן אישי על פי רוח התקופה. בימים אלה החל איכלוס הבניין שבוודאי יהיה נקודת ציון חשובה בעיר חיפה. הבית ישמש למקום בו יפגשו טובי הרופאים את מטופליהם תוך שכל אחד מן הפונים יחוש נעים ונוח.

 

 

           בית הרופאים המושבה הגרמנית, שד' בן גוריון 4, חיפה | אורית: 054-4927111  |   פקס: 04-6265450  |  דוא"ל: info@beit-harofim.com   |   אודות הנגישות                                         © כל הזכויות שמורות לבית הרופאים בע"מ

בית הרופאים המושבה הגרמנית,

שד' בן גוריון 4, חיפה

אורית: 054-4927111  |   פקס: 04-6265450

דוא"ל: info@beit-harofim.com 

© כל הזכויות שמורות לבית הרופאים בע"מ

בניית אתרים